4月充滿悲傷,一週內舉行了兩場喪禮,愛犬Kuma與親阿姨相繼離世,還好有這首老歌陪我度過無數個晚上,「I'll be Missing You」它充滿濃濃的思念,也充滿溫暖的力量。

因為它太威了,Puff Daddy也曾經在黛安娜王妃的追思演唱會上,向全世界演唱這首歌。


 

「I'll be Missing You」這首歌是1997年Puff Daddy寫給意外過世的好友Notorious B.I.G的曲子,參與和聲的有團體112,以及B.I.G.的遺孀-- Faith Evans。

這首歌改編自70年代名曲「Every Breath You Take」原作者是警察合唱團(Police),吹牛老爹將他改成輕快的嘻哈風,收錄在專輯窮途末路 (No Way Out) 中。

獻給 Kuma, I'll be missing you.

******************* inxin翻譯說明**********************

目前youtube上找不到前面有聖歌的CD版本,只有頗吵的演唱會版本,那一段相當撫慰人心。
>>有聖歌的完整版本

 

這首歌含有很多俚語,網路上可查到歌詞有十多個版本,多半翻譯得很直白,而且很多翻錯的地方,甚至連原文都抄錯,或是整段詞漏掉,

比如說,開場P.Daddy的獨白: 這段歌詞有夠難找,所以就自己key出來並加上翻譯~

還有,B.I.G.的老婆唱的是什麼樣的早晨? 我找了大約20篇歌詞,有些寫one glad morning,有些寫成one black morning 或one bad morning,還有寫成on that morning的,實際上參照發音、MV劇情和整首歌的風格,它是在講此生終結,會再見到心愛的人,所以應該是愉悅的。正解應該是one glad morning。

我花了一翻工夫整潤飾,本篇應該是目前網路上可以找到的最正確完整的版本了,歡迎大家交流指正。

-->就是這張專輯 

還有1點請高手指點

Us in the 6 這句有人翻譯"我們六人",有人翻成"回到我們六歲的時候",這段也在網路上找不到正解,懇請高手解答

 

******************* inxin認真翻譯分隔線*******************


I'll be Missing You 中英文對照歌詞

[吹牛老爹的獨白]

Every day I wake up 
每天我起床的時候

I hope I'm dreaming
我希望我還在做夢

I can't believe this shit
因為我無法相信這個爛事實

Can't believe you ain't here
無法相信你已經不在了

Sometimes it's just hard for a nigga to wake up  
有時候對一個黑鬼來說很難醒來 (黑鬼是說吹牛老爹自己)

It's hard to just keep goin
很難就這樣繼續走下去

It's like I feel empty inside without you bein here    
你不在這裡,我的心裡感到好空虛

I would do anything man, to bring you back  
我願意做任何事情,老兄,只為了讓你復活

I'd give all this shit, shit the whole knot  
我願意付出所有一切 (這句有視金錢名利如糞土的意思)

I saw your son today  
我今天見到你的兒子

He look just like you  
他長得跟你好像

You was the greatest  
你曾經是最棒的

You'll always be the greatest
你也永遠是最棒的

I miss you B.I.G  
我想念你,大仔

Can't wait til that day, when I see your face again  
無法等到死亡帶領我到你面前的那一

I can't wait til that day, when I see your face again...
我等不及,死亡帶領我到你面前的那一天....


[Intro: 80%的版本是從這裡開始播放]

Yeah... this right here
耶...這首歌在此

(tell me why)
告訴我為什麼

Goes out, to everyone, that has lost someone That they truly loved...
獻給那些失去深愛之人的人們

c'mon, check it out
來吧,聽我唱 


[Verse One: Puff Daddy]

Seems like yesterday we used to rock the show 
仿佛還是昨天的事,我們一起熱辣表演

I laced the track, you locked the flow
我串曲,你饒舌

So far from hangin on the block for dough
從一起在街頭賣藝討生活到現在

Notorious, they got to know that
大仔,他們得要知道

Life ain't always what it seem to be
生活不像表面看上去那樣簡單

Words can't express what you mean to me
無法用言語形容你對我多重要

Even though you're gone, we still a team
即使你走了,我們還是好兄弟

Through your family, I'll fulfill your dream
經由你的家人,我會完成你的夢想

In the future, can't wait to see
迫不及待地想知道,在未來的某天

If you open up the gates for me
你是否會幫我替把天堂大門打開

Reminisce some time, the night they took my friend
追憶起那個他們帶走我朋友生命的夜晚

Try to black it out, but it plays again
試圖抹去那個畫面,卻一次次在腦中重播

When it's real, feelings hard to conceal
當你真的離我而去,情續很難再壓抑 

Can't imagine all the pain I feel
無法想像我有多痛心

Give anything to hear half your breath 
我願付出一切,只為再聽到你半次呼吸

I know you still living your life, after death
我知道你仍活在另一個世界裡

 

[Chorus: Faith Evans 她是B.I.G.的老婆] 

Every step I take, every move I make
我踏出的每一步,我的每一個動作

Every single day, every time I pray
每一天,每一次祈禱的時候

I'll be missing you
我都會想念你

 

Thinkin of the day, when you went away  
只要回想著你離去的那一天

What a life to take, what a bond to break  
生命就這樣被奪走,﹐牽絆的關係就這樣斷絕

I'll be missing you
我都會想念你

 

[Puff口白]
I miss you Big
我很想你,大仔


[Verse Two: Puff Daddy]

It's kinda hard with you not around (yeah)
沒有你在身邊,日子好難熬

Know you in heaven smilin down
知道你在天上對我們微笑

Watchin us while we pray for you
看著我們為你禱告

Every day we pray for you
我們天天為你禱告

Till the day we meet again
直到我們重逢的那一天

In my heart is where I'll keep you friend
朋友,我把你藏在心裡

Memories give me the strength I need to proceed
回憶給了我繼續前進的勇氣

Strength I need to believe
給我保持信仰的力量

My thoughts Big I just can't define  
我的思緒好亂,大仔,我說不出來

Wish I could turn back the hands of time
但願我能讓時間倒流

Us in the 6, shop for new clothes and kicks
我們六個人一起買新衣服互相玩鬧

You and me taking flicks
你我輕彈淺唱

Makin hits, stages they receive you on
在舞臺上激起熱烈迴響

I still can't believe you're gone 
我仍然無法相信你已離去

Give anything to hear half your breath  
我願付出一切,只為再聽到你半次呼吸

I know you still living you're life, after death
我知道你仍活在另一個世界裡


[Chorus]

Every step I take, every move I make
我踏出的每一步,我的每一個動作

[Faith Evans] I miss you
我好想你 

Every single day, every time I pray
每一天,每一次祈禱的時候

I'll be missing you 我都會想念你

[Faith Evans] Yeah~yeah~

Thinkin of the day, when you went away
只要回想你離去的那一天

What a life to take, what a bond to break
生命就這樣被奪走,牽絆的關係就這樣被斷絕

[Faith Evans] uh~uh~

I'll be missing you 我都會想念你

 

[Interlude: Faith Evans, B.I.G.的老婆] 

Somebody tell me why
誰能告訴我為什麼...

One glad morning
在一個愉悅的早晨

When this life is over
當此生終結的那一天

I know
我知道

I'll see your face
我將會與你重逢

 

[Outro: 112] (歌詞跟前面重複的就不贅述了)

Every night I pray, every step I take

Every move I make, every single day

Every night I pray, every step I take

[Puff] Every day that passes
每過一天

Every move I make, every single day

[Puff] Is a day that I get closer 
我就更接近

[Puff] To seeing you again
能再見到你的那一天

Every night I pray, every step I take

[Puff] We miss you Big... and we won't stop
我們都很想念你,大仔,而且我們不會停止想念你

Every move I make, every single day

[Puff] Cause we can't stop... that's right    
因為我們的思念停不下來,就是這樣

Every night I pray, every step I take

Every move I make, every single day

[Puff] We miss you Big  
我們很想你,大仔

 

最後來個官方版MV

arrow
arrow
    全站熱搜

    inxin 發表在 痞客邦 留言(6) 人氣()